سفارش تبلیغ
صبا ویژن
وبلاگ شخصی محمدعلی مقامی
  • محمدعلی مقامی ( جمعه 88/6/6 :: ساعت 4:13 صبح)

  • به نام خدا

    تشخیص علایم درد در کودکان

    منبع:سایت مقالات علمی ایران

     

     

    تشخیص علایم درد در کودکان می تواند نوعی چالش تلقی شود. آیا کودک واقعاً دچار مشکل شده است یا من بیش از حد حساس هستم؟ آیا او واقعاً سردرد دارد؟ این سوألی است که والدین اغلب از خود می پرسند.
    درد یک تجربه بسیار شخصی و پیچیده است. آن چه در زیر می آید، توصیه های پزشکان برای فهم علایم درد در کودکان است.
    ? علایم در نوزادان
    بر خلاف کودکان بزرگ تر که درد دارند، گریه همیشه نمی تواند یک مشخصه قابل اعتماد برای درد نوزادان باشد. چرا که گریه راه کاری است که نوزاد به کمک آن تمام نیازهایش را بیان می کند. در این جا برخی علایمی که نشان از وجود درد در نوزاد هستند را ذکر می کنیم.
    تغییر در الگوی گریه کردن. صدای گریه ناشی از درد گاهی اوقات اما نه همیشه با گریه های معمول متفاوت است. تغییر در رفتار نوزاد نیز می تواند یک هشدار باشد. به عنوان مثال، گریه کردنی که با دادن شیشه شیر به نوزاد، تعویض کهنه بچه یا در آغوش گرفتن او آرام نشود، می تواند نشان دهنده درد باشد. هم چنین، یک بچه آرام که به صورت غیرمعمول بهانه گیر شود نیز ممکن است درد داشته باشد.
    گریه کردن در حال شیر خوردن. مکیدن سینه می تواند سبب ایجاد فشار در گوش ها شود. کودکی که در حال شیر خوردن گریه می کند، به احتمال بسیار زیاد به عفونت گوشی مبتلا است.
    گریه طولانی و شدید، اغلب در یک زمان خاص در هر روز. این رفتار با کولیک شایع است که به واسطه درد شکمی در نوزادان رخ می دهد. این حالت اغلب در هفته دوم زندگی آغاز می شود، در هفته ششم به اوج خود می رسد و به تدریج کاهش می یابد.
    گریه کردن و کشیدن پاها به طرف شکم. کودک ممکن است به کولیک یا یک بیماری جدی مانند آپاندیسیت مبتلا باشد.
    کناره گیری و انزوا طلبی. درد مزمن می تواند کودک را از رمق بیاندازد و انرژی او را تخلیه کند. این حالت سبب آرام و ساکت شدن و اجتناب او از برقراری تماس چشمی می شود.
    ? علایم درد در کودکان نوپا.
    خوشبختانه، در این سن کودکان یاد می گیرند که صحبت کنند. و اگر تنها بگویند اوی اوی ! کافی است. آنان اغلب بخشی را که درد دارد محکم می چسبند. کشیدن یا مالیدن گوش در کودکان نوپایی که به آسیب گوش مبتلا هستند معمول است. این حالت اغلب ناشی از وجود عفونت گوشی است.
    ? علایم درد در کودکان و نوجوانان
    درد مزمن و راجعه در کودکان و نوجوانان شایع است. تحقیقات نشان داده است که ??% تا ??% کودکان حداقل یک بار در هفته از درد شکایت دارند. به منظور تشخیص علت و دسترسی به درمان با پزشک کودک مشورت کنید.
    درد شکمی حاد. کودک ممکن است آپاندیسیت داشته باشد.
    دردهای شکمی و سردردهای راجعه. درد شکمی که اغلب پس از اجابت مزاج برطرف می شود می تواند ناشی از یبوست باشد. سردرد اغلب با بیماری ویروسی ارتباط دارد. سردردهای راجعه ممکن است به واسطه میگرن نیز باشد.
    دردهای راجعه که معمولاً با اشکال در به خواب رفتن یا ابقاء خواب همراه هستند، می توانند نشان دهند که کودک شما افسرده یا مضطرب است. این دو بیماری اغلب در کودکان تشخیص داده نشده باقی می ماند و مشخص شده است که درد را تحریک کرده یا افزایش می دهد.
    درد قفسه سینه. درد قفسه سینه دوره‌ای می تواند پس از انجام ورزش جدید، افزایش فعالیت فیزیکی یا کشیدگی عضله به واسطه استرس احساسی رخ دهد. درد قفسه سینه که به دنبال بروز آسیب ایجاد می شود، نشان دهنده شکستگی دنده یا جمع شدن ریه ها است. درد سینه مزمن شیوع کمتری دارد و می تواند نشان دهنده عفونتی مانند پنومونی باشد.
    ? واکنش نشان دادن به درد کودکان
    بدانید که حتی اگر پزشک هیچ علت فیزیکی برای درد کودک پیدا نکند، هنوز چیزی در این میان مشکل دارد. اگر درد تنها در روزهای مدرسه رخ می دهد دقت کنید که در کلاس درس یا زمین بازی مدرسه چه اتفاقی می افتد.
    اگر درد زمانی رخ می دهد که شما به کودکتان توجه می کنید، هر روز زمان خاصی را به او اختصاص دهید: با او بازی کنید، قدم بزنید یا قبل از خواب برای او کتاب بخوانید.
    در نهایت، درد مزمن کودک را نادیده نگیرید. کودک شما ممکن است برای کنترل و درمان درد به کمک یک گروه از پزشکان نیاز داشته باشد. این گروه ممکن است شامل متخصص درد اطفال، روان شناس، پرستار و فیزیوتراپ باشد. با متخصص اطفال کودکتان مشورت کنید.

    منبع:

    مترجم دکتر نگار اصغربیک
    محیا نیوز



  • کلمات کلیدی :


  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    روز و هفته معلم گرامی باد
    یلدا به کام شما باد
    اطلاعیه
    عکس های فسای قدیم-
    حیوانات و مدرنیته
    توهم و تخیل
    توجه
    [عناوین آرشیوشده]